Gott nytt år!

Vill bara önska er alla ett gott slut och ett gott nytt!


I väntan på posten

Idag hoppas jag att posten kommer med åtminstone 2 paket :)! Under tiden jag väntar njuter jag av det fina vädret utanför och tittar på en film.
Ikväll blir det bandy och bättre förutsättningar än idag kan man knappast få.


Förutfattade meningar om människor

Jag får ont i magen då någon talar illa om mig eller då jag vet att någon inte tycker om mig. Spelar ingen roll om jag inte känner personen och jag vet att det bara är förutfattade meningar, det gör mig ledsen ändå.
Jag har också förutfattade meningar om människor, det tror jag vi är många som har. Jag försöker att alltid ge alla en chans, oavsett vad jag tror om personen och oavsett vad jag hört om honom/henne.

Jag är glad att det finns andra som tänker som jag. Det finns de som vågar släppa in trots förutfattade meningar. Har en vän nu som tidigare verkligen tyckte illa om mig. Om hon inte varit så öppen för att ge människor en chans så hade vi aldrig haft varandra idag.


När jag får veta att någon pratat om mig negativt blir jag frustrerad. Jag ältar och tänker. Hur ska jag vara istället? Borde jag se ut på något annat sätt? Är det de som gör det?


Hur hanterar ni situationer då ni vet att människor har förutfattade meningar om er?


Joey bloggar

Många av er som läser min blogg vet säkert vem Joey är så här har ni hennes blogg: Joey`s blogg




Ni kanske inte vet det men då jag började blogga så gjorde jag det tillsammans med Joey , iofs med olika bloggar men ändå =). Det var för ungefär 5 år sedan nu. Hon la ner efter ett par inlägg men nu är hon alltså back on track ;)

Den osminkade sanningen

Idag ska jag och mamma till backaplan och byta lite julklappar som blev fel. Jag är dunderförkyld och nyser hela tiden så någon mascara är det inte lönt att kleta på så idag ska jag mot min vilja vara osminkad på stan :)!


Stoooora beställningar

Jag har fastnat för en ny smyckesteknik nu och jag gör en massa armband för att träna. Senast idag gjorde jag ett med krackelerade glaspärlor! Tror det skulle passa perfekt på nyår (om det blir något firande då vill säga).
Har lagt in 2 beställningar på tillsammans 1400:- och då var det 20% på den störta! Nu längtar jag med andra ord efter allt nytt och spännande :)!


Annandagsbandy

Idag var det en riktig bandyfest på heden då GAIS tog emot IFK Kungälv! Det var en regnig dag men det trotsade vi och tog oss in till Gbg. Ångrade det inte en sekund då Kungälv verkligen krossade GAIS och stämningen var på topp!

På fredag är det ny match och det är ju nästan så jag längtar lite :)


Nya verktyg = nya verk

Igår fick jag nya verktyg för smyckestillverkningen. Idag testade jag dom för första gången och jag är supernöjd med både verktygen och resultatet!


Jul jul strålande jul

Ojojoj vilken underbar dag vi hade igår! Mamma och pappa är verkligen helt otroliga som fixar och donar så att vi alla kan komma och få njuta av julen hos dom.
Vi var 11 st; jag, mamma, pappa, syster, svåger, 2 syskonbarnen, morbror, morfar och 2 kusiner! Många klappar blev det, vi satt från 18.15-00.45 och öppnade paket! Mysigaste stunden på hela året! Det enda som saknades var Johan!
Han var uppe hos sin familj och firade med dom. Han har förresten tagit körkort min duktiga gubbe :)! Det har varit hemligt sen den 13:e då han klarade uppkörningen för han överraskade sin mamma i fredags som inte hade en aning om att han ena börjat övningsköra :D!

Tillbaka till julen. Den var perfekt helt enkelt! Idag ska jag och johan fira jul med mamma och pappa. Ska bli mysigt.


Mitt julkort till er

Jag vill passa på att önska er alla läsare en riktigt god jul! Hoppas ni får en härlig dag med mycket kärlek, god mat, fina klappar och stora leenden!


Ännu en ny sak

Som sagt så fick jag ju hem ett paket igår och här kommer en till sak som låg i (sakerna är från different design och är köpta på butiken öland)


Postlåda

Idag fick jag hem ett paket som jag betällt! Nu har jag äntligen en bra plats för alla julkort nu och sen alla fina vykort som svärmor brukar skicka! Låg även lite annat i paketet som jag får visa vid annat tillfälle!


Man blir ju så lycklig!

Fått tre underbara julklappar av mina tre närmsta arbetskamrater.
En kyckovätte
Hemmagjord vit choklad (inkl receptet)
En fin trälåda med godis.

Godiset och chokladen ska jag kalasa på den 23:e då jag ska ha uppesittarkväll. Vätten ska jag ta väl hand om så att den ger mig lycka :)!

Måsta berätta en liten rolig historia.
I söndags var vi på Liseberg och gick in i en shop med massa saker från Victorias design house. Jag ville ha allt men kunde inte bestämma mig för vad jag helst ville ha så det blev inget. Blev besviken på mi själv efteråt och letade igår upp en internetbutik som sålde några av deras produkter. Imorse skickade jag iväg en beställning av tre saker.
På min rast visade jag tre av mina arbetskamrater sakerna och berättade hur mycket jag älskar den stilen osv.
2h senare kommer en av dem jag visat det för med en låda från den serien, fylld med skumtomtar. Hon hade köpt den på Liseberg :)! Snacka om att träffa helt rätt!!!!


Fjärde advent, jultåg och Liseberg

Nu sitter vi hemma med fjärde ljuset tänt (ser snett ut på bilden nedan men så är ute fallet :), jag lovar)! Vi har varit och turistat i Göteborg med min syster med familj och goa lilla mamma. Först försökte vi grilla mashmallows, sen åkte vi jultåget och sist med inte minst blev det Liseberg. På Liseberg vann jag en ljuslykta som passar mig perfekt! Stod och hoppades på att jag skulle få ta hem den.

Så lite bilder:


Klapptips!

Jag är inget proffs på att slå in paket. Därför tar jag till ett litet fuskknep för att få klapparna fina; jag fäster julgranskulor runt snörerna.
Visst det kostar lite extra men jag tycker att det är värt varenda öre för att det inte ska se ut som en 2 åring slått in klapparna.


Älskar julklappar

Jag blir lycklig i hela kroppen av att köpa och slå in julklappar. Har nu slått in 20+ klappar och än är det inte över! Åhhh kan det inte vara jul året om :)!


Sicken baksmälla!!

Idag har jag mått som jag förtjänat! Konstigt nog känns det ändå värt det för igår var en riktigt rolig kväll! Skulle kunna tänka mig att gå på bandy varje fredag :)!


Glitter i håret

Nu är det lucia och jag har glitter i håret dagen till ära!

Firar ni lucia?


Bakat inför julmyset

Imorgon blir det julmys med mina goa arbetskamrater! Vi kommer få lite buffé men sen så ska även alla bidra med något eget. Jag valde faktiskt att baka vanilj och sockerbullar. Det är kanske inte det mest juliga man kan ha med sig, med lussebullar är ingen favorit för mig så därför skojade jag till det lite.
Maten vi ska äta är inte heller julig så jag tror allt att jag blir förlåten!

En liten rolig sak är att dessa bullar ska bli ca 26 stycken, jag fick ihop 50, min undran blir då hur gigantiska bullar de som gjort receptet tycker att man ska göra. Oftast tycker jag att det brukar bli färre än vad som står i receptet men verkligen inte här :)!


Genusfrågan

Det är väldigt intressant att diskutera genus! Vi har alla en åsikt om det och det är roligt att man tycker olika. En arbetskamrat till mig la ut en artikel (tror jag det var) om en 11 årig pojke som ville vara luciakandidat. Skolan fick där kritik för att dom inte ville låta honom vara det.

Jag personligen kan inte riktigt förstå det eftersom att man när man är 11 år borde veta att det enligt tradition är flickor som är lucior och pojkar som är stjärngossar. Självklart har man rätt att önska men då skolan vill fira lucia som dom alltid gjort borde man helt enkelt förstå det. Det stod om diskriminering också. Men vi är inte alla födda med samma kön och jag som kvinna kommer tex aldrig kunna bli kung eller trollkarl. Jag kan klä ut mig till det på maskerad med för mig är lucia ingen maskerad.
Jag hade haft förståelse för om pojken var 3 år och skulle fira lucia på förskolan men inte 11 år och går på mellanstadiet.

Tycker däremot att det är självklart att pojkar ska få leka med dockor och flickor med bilar :)!
Me tycker inte att man behöver klä sin babypojk i rosablommig klänning bara för att man tror på ett jämnställt samhälle.

Jag tycker faktiskt tom att det är fint med att vi är olika! För olika är inte alltid dåligt!

Vad tycker ni?


Nyklippt

Underbara Lollo kom och klippte mig igår! Så skönt att bli av med ett par cm på längden! Tack goa du gör att du ställer upp på en fattig kompis i juletider :)!


Nu ska jag bli mer harmonisk!

Nu sitter jag på jobbet och ska snart ha APT. Mitt hjärna är som kola och jag känner att jag skulle behöva en riktigt lång ledighet snart. Jag glömmer saker, tappar bort mina grejer och är bara allmänt virrig. Jag är 26 år, mitt huvud borde vara helt klart men det är som en enda stor dimma just nu.
Jag har börjat lära mig att sortera bort saker och det är jag glad för men just nu räcker inte det. På måndag blir det jags om satsar på mig själv igen. Jag ska ur denna stress och bli ett mer harmoniskt jag!

Mail som gör mig glad

Jag är alltid nervös när jag skickar iväg smycken. Även om jag är nöjd och känner att det blivit så som jag vill så är jag orolig att den som beställt det inte tycker om det. Därför blir jag så jäkla glad när jag får mail som dessa från motagaren efteråt:


Pärltisdag

Idag fick jag en ide om ett treradigt armband så jag dukade upp ett litet pärlbord, godis och dricka framför topmodel. Det var väldigt avkopplande och roligt men resultatet blev inte som jag tänkt mig. Ska göra om det imorgon tänkte jag och se om jag kan få det så som jag vill.

 


Snö!!!!!

Det är verkligen sann lycka att vakna på morgonen och se att det ligger snö på marken! Hoppas den får ligga kvar ett litet tag iaf även om jag nu inte tror på det!
Tänk vad glada alla barn blir idag när de tittar ut genom fönstret och får se alt det vita....! Som de har längtat!

Mer snö åt mig och barnen helt enkelt!


Årets första julklapp

Lollo var precis här på en snabbvisit. Var som alltid skoj att sitta och bara tjöta skit. Hade kunnat snattra hela natten tror jag!
Inte nog me hennes sällskap utan hon hade även med sig en helt underbar julklapp som jag fick öppna =)!

Vitchokladkolatryffel!!!! Jag kunde inte låta bli att smaka redan idag och jisses vilken njutning!

 


Känd från TV

I torsdags var jag med i radio/tv och tävlade. Jag hade enorm tur och vann trots att jag svarade fel och passade på flera av frågorna. Priserna levererades till mig på mitt jobb på torsdag förmiddag och detta sändes i fredags på kanal 5 här i västsverige.
Om ni klickar här och sedan spolar fram till ca 19.30 så kan ni få se mina 2 minuter i "rampljuset".



Nu är det snart klart!

I förrgår skrev jag på mitt nya anställningsavtal som innebär en 100% fast anställning i kommunen! Har inte riktigt förstått det ännu tror jag.

Jag började vikariera hösten 04, jag hade tur och halkade in på ett långtids vikariat ganska snabbt. Sen var det ett glapp till 07 då jag på ett bananskal halkade in på träningskolan.
Jag fick ett samtal från vikariepoolen på morgonen där dom bad mig ta ett vikariat för en dag som assistent åt en pojke med flera handikap. Jag tackade nej och sa att jag kände att jag inte hade någon erfarenhet och kunskap. Hon bad mig testa och efter en stund var jag övertalad.
Det har visat sig vara ett helt avgörande beslut för mig.
Jag trivdes kanon med vikariatet och pojken var helt underbar. Jag fick chansen att vikariera lite uppe på träningskolan och utan jag visste ordet av så hade jag fått ett gravvik.
Jag blev lasad och fick 40% fasttjänst och fick fortsätta vikariera. Sommaren 2010 fick jag veta att det inte längre fanns jobb för mig på träningskolan.
Jag fick ett annat vikariat på en förskola, den 40% tjänsten var givetvis kvar i botten men nu skulle jag till nytt ställe.

Hösten 2010 började jag på mitt nya jobb, nervös och helt okunnig. Hattade mig igenom året och trivdes bra. Fick veta att jag fick vara kvar även hösten 2011.
Nu är hösten 2011 här och jag har fått en fast anställning!!!

Snacka om att jag haft tur! Har 2 personer att tacka lite extra och nr 1 är Gunbritt som tog mig under sina vingar på träningskolan och Åsa som under hela förra året stöttade mig i allt nytt på förskolan. Utan dom hade jag garanterat inte haft sån tur!



Skoj att testa nytt

Har köpt ear cuffs, lite fjädrar, öronstift och annat skoj för att testa att göra lite annorlunda örhängen. Här är resultatet av två:


RSS 2.0