Jerringpriset

Ingen kan ha undgått vem som i år vann Jerringpriset, en ryttare under förkortningen RGB. Jag och många med var frågande efter idrottsgalan och Sverige delades upp i två läger. De som tyckte rätt man vann och de som tyckte det var fel man.
Igår hamnade jag återigen i en diskution om detta och ifrågasatte vad han gjort som kan mätas med tex Hellner. Jag bestämde mig för att googla och såg då följande. 2011 tog ju Hellner som de allra flesta vet guld, silver och brons i VM. Rolf-Göran tog 2011 guld i EM.
Hur ett guld i EM kan anses vara en större bedrift än brons, silver och guld i VM kan jag inte förstå. Jo om det hade handlat om ett EM guld i fotboll hade jag förstått det, men annars ne...!

Hur som helst så förstår man ju att de som röstat fram RGB bara gjort det för de ville att en från hästsporten skulle vinna och de kan omöjligt haft i åtanke vad han presterat gentemot sina mednominerade!

Nej fel man vann! Den åsikten står jag fast vid och att han är vårt största OS hopp 2012 struntar jag blankt i då han måste prestera där innan man kan ta med det i motiveringen som många gjort. Hästen kanske bryter benet innan dess och då hästen givetvis måste ha en enorm betydelse så lär OS medaljen inte vara lika nära längre då. För rätta mig om jag har fel men vilken häst man tävlar med är ju minst lika avgörande som vilken ryttare som sitter på? Tror att de allra flesta i världstoppen presterat lika bra som RGB om de haft samma häst :)!!!

Tack för mig :)!


Kommentarer
Postat av: Sara

Haha själv bryr jag mig inte så mkt då jag inte är intresserad av hästsport. men min kompis är det och jag läste just att hon skrev att Aftonbladet skrivit typ nåt i stil med " att säga att RGB vinner pga hästen är som att säga att hellner inte kan vinna utan ett specifikt skidpar" och just den delen kan jag hålla med om. det finns nog andra hästar han kan ta om just den hästen t.ex. är skadad:) däremot att han inte tagit lika många medaljer o så. det håller jag med dig om:)

2012-01-19 @ 09:28:19
URL: http://saraah.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0